Min almanacka

Min almanacka

söndag 2 november 2014

Frankrike

Vi åt mat från Frankrike. Vi åt tupp i vin. Det var ingen tupp, det var kyckling men det heter tupp i vin. Tupp i vin, det är som tur är inte med alkohol! Om man gör det med tupp så är det ingen levande tupp, men det är hela tuppen! Alltså köttet runt tuppen. Förutom tupp (kyckling) så var det också bacon, champinjoner och kantareller i. Efterrätten hette tarte tatin och var jättegod. Jag åt mest av alla.

I Frankrike finns världens största cykeltävling. Det heter Tour de France. När jag var i Frankrike var det inte fint väder. Jag var där med pappa och tittade på fotboll. Zlatan var med för han spelar i PSG. Frankrike är ett av världens mest inflytelserika länder vad gäller mat och vin. Det står i min atlas. Frankrike gränsar till Belgien, Luxembourg, Tyskland, Schweiz, Italien, Monaco, Andorra också sist men inte minst Spanien.

Betyget blir fem flaggor av fem!!!

Här steker pappa

https://lh4.googleusercontent.com/-mXQ2OS0XX0I/VFYM0GyRp3I/AAAAAAAAAJQ/3Wmz1jRLmSg/s640/blogger-image--321459642.jpg
Lägg till bildtext
Här är bacon
https://lh4.googleusercontent.com/-mXQ2OS0XX0I/VFYM0GyRp3I/AAAAAAAAAJQ/3Wmz1jRLmSg/s640/blogger-image--321459642.jpg
Här skär jag lök.
Här skär jag en svamp.

Här är lite av varje. En massa grönsaker.

Här är den delikata maträtten

Här är den jättemumsiga efterrätten.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Aahh! Tupp i vin ser jättegott ut. Och Frankrike är ju ett spännande matland.

Anonym sa...

Oj, jag glömde att skriva att det var jag - Maggi - som skrev kommentaren nyss. ;-)

Matpojken sa...

Hej mormor. Ja tupp i vin är gott. Jag rekommenderar verkligen efterrätten. Tack för kommentaren och Frankriken är ett väldigt spännande matland, som du sa.