Min almanacka

Min almanacka

lördag 13 september 2014

Armenien

I dag åt vi mat från Armenien. Armeniens landskod är ARM. Det är inte jätte-jättestort och det ligger intill Turiket och Azerbadjan. Vi åt Shish Kebab Khorovats med Pilaffris. Det är som en vanlig liten grillspett. Flaggan är inte jättefin, den är lite halvtråkig. Den är orange, blå och röd. Jag fick skära paprika, det kan ni se på några bilder här. Jag fick också skära tomater. Jag åt upp en! Jag fick trä upp på grillspett. Min lillasyrra Vega hjälpte till. Hon är väldigt rolig.

Den här maten får betyget 4 flaggor av 5.

Nästa vecka ska vi äta mat från Tyskland.

Grön paprika. Inte jättegod tycker jag.

Lite rolig bild.

Kniven är väldigt vass

Grillspett hit och grillspett dit

Här är grillspetten

Här ligger Armenien!

Den röd-blå-orangea flaggan är Armeniens

Här har vi den goda maträtten

Min tallrik. Ser det gott ut?
Pilaffris
Först fräste man lite äggnudlar (hårda) i smör, sen fräste man riset. Därefter tillsattes kycklingbuljong så fick riset koka klart.

Shish Kebab Khorovats
Fläskfilé fick marinera i några timmar i en marinad av vitlök, mynta, olivolja, citronjuice, soja, tomatpuré och oregano. Sen varvades kött, paprika och lök på grillspetten som tillagades i ugn. På ett eget grillspett grillades tomater.

Inga kommentarer: