Min almanacka

Min almanacka

lördag 20 september 2014

Tyskland

I dag åt vi kalvschnizel med knödel och tartarsmör och haricots verts. Jag strimlade bröd som skulle vara till knödel. Vega panerade och rullade smör. Tyskland gränsar till Österrike, Schweiz, Frankrike, Luxemburg, Belgien, Nederländerna, Danmark, Tjeckien och Polen. Wow vad många länder! Befolkningen är 81,8 miljoner. Tysklands herrfotbollslag är regerande världsmästare. På damsidan är de europamästare. Wohoo de är väldigt bra på fotboll!!!

Varför lämnar ni inga kommentarer på min blogg??? Gör det nu!

Betyg: 4 av 5 flaggor.

Jamjam, brödet ser gott ut

Haha vilka roliga korvar!

Här kommer lite fakta Tyskland!

Fin men lite konstig korv.

Vega panerar

Här är korvarna

Här är den delikata maträtten!

Recept som vi hittade på systembolagets hemsida:

Kalvschnitzel (kalvinnanlår dubbelpanerad och stekt i smör)

Knödel
2 l brödinkråm i tärningar, från vitt formbröd
4 st ägg
2 dl mjölk
1 dl riven parmesanost
1 krm muskotnöt, malen
1 msk hackad bladpersilja
3 droppar olivolja
1 msk smör
1 nypa salt

1. Vispa ihop ägg och mjölk. Blöt brödinkråmet med lite i taget av vätskan. Inkråmet ska inte bli blött utan genomfuktigt.
2. Tillsätt riven parmesan, malen muskotnöt, hackad persilja och forma till korvar. Rulla korvarna tight i plastfilm och snurra ändarna hårt.
3. Koka upp rikligt med vatten och lägg ner plastfilmskorvarna, koka dem i ca 20-25 min. Ta upp och låt svalna.
4. Ta bort plasten på knödeln och skiva i centimetertjocka skivor. Stek i olivolja och smör.

Tartarsmör
1 dl pickles
125 g smör, rumstempererat
1 msk fransk senap
1 msk hackad persilja
salt och peppar

Häll av pickles. Mixa i mixer och blanda med smör, senap och hackad persilja.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Testar att kommentera....

Anonym sa...

Hej! Provar att kommentera igen. Jag har provat flera gånger från telefonen men då har det inte funkat.
Vilken lysande ide Ivar att testa mat från hela världen! När får jag kmma och smaka? :-)
AnnMarie

Anonym sa...

Hej Ivar! Jag har varit i Tyskland i helgen och kom precis hem. Jag har ätit schnitzel varje dag så du har verkligen valt en tysk rätt. Det är ju jättegott /Henrik på pappas jobb

Matpojken sa...

Tack för de trevliga kommentarerna.

Skicka gärna nya/Ivar