Min almanacka

Min almanacka

måndag 20 oktober 2014

Uzbekistan

I lördags åt vi PLOV. Plov var den mest intressanta maträtten när vi satte igång med det här. Min moster läste upp vad det var i plov och det var där mitt intresse för det här började. Så det var spännande att vi äntligen skulle äta plov. Jag hade gjort en lottning i vilken ordning vi skulle äta de olika maträtterna och synd nog så kom Uzbekistan (och plov) långt bak. Men i lördags var det ÄNTLIGEN dags!!!

Pappa lagade mest mat men jag hällde i lööök. Här kommer lite fakta om Uzbekistan. Uzbekistan är en av världens största bomullsproducenter. Huvudstaden heter Tasjkent och har 2,2 miljoner invånare. I hela landet bor det 28.1 miljoner personer!! Uzbekistan gränsar till Kazakstan, Kirgizistan, Afghanistan, Iran, Tadzikistan och Turkmenistan. Det är sjukt många länder som gränsar till Uzbekistan och det roliga är att alla slutar på "stan". Utom Iran (det rimmar!).

Betyget på Plov blir 4 flaggor av 5!

Här häller jag i lööök

Här är lite Plov, ni ser att det är mycket saker i.
Här har vi hällt i ris och stoppat i vitlöksklyftor

Här är liiiite suddig bild på Plov.
Recept hittade vi på www.natashaskitchen.com

Plov

Ingredients: 
1 1/2 lbs Beef chuck or beef sirloin
1/3 cup canola oil, or extra light olive oil (not extra virgin)
2 medium onions, finely chopped
3 medium carrots, cut into matchsticks or grated
1 tsp salt for the meat and veggies + 1 1/2 tsp salt for the rice
1/2 tsp freshly ground black pepper
1 tsp paprika
1 tsp cumin
3-4 bay leaves
1 3/4 cups hot water for braising meat
3 cups long grain rice (Basmati or Jasmin rice work great!)
4 cups hot water when cooking rice
1 head of garlic
1 tsp ground coriander

Instructions
  1. Trim beef of excess fat and sinews (aka the chewy stuff), pat the meat dry with a paper towel and chop into ½" to ¾" pieces.
  2. Preheat your dutch oven (or your large soup pot with a heavy bottom), to high heat. Once it's hot, stir in your ⅓ cup canola oil. Once oil is hot, add chopped meat and saute uncovered 7 min over high heat until meat is browned, stirring every minute or so so it doesn't scorch to the bottom of the pan.
  3. Note: it's important to preheat the dutch oven first for the meat to sear over very high heat, otherwise it will juice out and become dry.
  4. Reduce heat to medium and Add chopped onion, stirring often until onion is softened (5 minutes). Stir in sliced carrots, 1 tsp salt, ½ tsp pepper, 1 tsp paprika, 1 tsp cumin, 3-4 bay leaves and continue to cook over medium heat 5 minutes until carrots are softened.
  5. Add 1¾ cups hot water, cover and simmer over medium/low heat 45 min or until meat is tender.
  6. Meanwhile, rinse rice until water runs clear, then drain and set aside (this gets rid of the starch so you won't end up with a sticky rice).
  7. Spread rice over the meat and add 4 cups hot water. Sprinkle the rice with 1½ tsp salt (DO NOT STIR), bring to a boil then reduce heat to medium and Let cook
  8. uncovered until most of the water is absorbed (10 min).
  9. Cut off the head of your garlic to expose the cloves. Put your head of garlic, cut side down into the center of the rice and sprinkle the top of the rice with 1 tsp ground coriander.
  10. Poke 7-10 holes through the rice to allow steam to escape to the surface, reduce the heat to low then cover and cook an additional 15 minutes or until rice is cooked through. Remove the garlic head and bay leaves and stir everything gently to combine and you're done.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Ivar!
Jag undrar, när du nu provat några länders olika maträtter, vilken rätt har varit bäst hittills? Är det något land som är kvar du ser extra framemot? Hälsningar från mammas kusin Sara

Anonym sa...

Kan intyga att Plov är en delikatess!

Henrik K sa...

Ligger Långtbortistan också där i närheten? Och Gamla stan? :-D

Matpojken sa...

Hej Sara! Det bästa hittills var Jolof rice från Ghana. Här kommer en beskrivning på hur gott det var. Det var en kycklingsoppa med som en sås och man kände alla smaker lika mycket. Men det var kanske lite mycket tomat. Jag ser väldigt mycket fram emot Sudan. Undrar vad man äter där? Jag har faktiskt noll koll!!!

Matpojken sa...

Njaaaä inte riktigt... det är nog några tusen kilometer dit :) Långtbortistan... jag vet inte riktigt om den staten är erkänd.

Anonym sa...

Kolltest